مواد تشکیل دهنده بتن-بتن از چه موادی تشکیل شده است انواع بتن را بشناسید

مواد تشکیل دهنده بتن-بتن از چه موادی تشکیل شده است انواع بتن را بشناسید

چرا که در این حالت، خمیر سیمان دارای حداقل سوراخ‌های آبگذر خواهد بود. سیمان و آب با یکدیگر فعل‌ و انفعالات شیمایی حرارت‌زا انجام می‌دهند. در نتیجه این واکنش‌ها ماده‌ای ژله‌ای و چسبنده ایجاد می‌شود، که دانه‌های داخل بتن‌‌ به یکدیگر چسبیده و به ماده سختی تبدیل می‌شوند. ویبره زدن باید خیلی سریع انجام شود تا سنگدانه‌های درشت به انتهای قالب سقوط نکنند.

  • حاصل ترکیب آب و سیمان پرتلند ماده ای خمیری شکل است که با افزودن سنگدانه های شن و ماسه به این ترکیب بتن تشکیل می شود که ماده ای بسیار سخت و مستحکم است.
  • در ادامه به معرفی برخی از انواع بتن‌های پرکاربرد می‌پردازیم.
  • چنانچه قصد پمپ کردن بتن دارید این موضوع را به طراح بتن خود اطلاع دهید.
  • بتن‌های قابل پمپاژ در ساختمان‌های بلندی که انتقال بتن با استفاده از روش‌های دیگر دشوار باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این میان، ممکن است برای تغییر خصوصیات بتن از مواد افزودنی نیز در مخلوط استفاده شود. ذرات ریز ماسه در فضاهای خالی بین سنگدانه‌های درشت قرار می گیرند و ترکیب سیمان و آب به عنوان چسبی قوی (خمیر سیمانی) برای نگه داشتن آن‌ها عمل می‌کنند. درگذشته، رومی‌ها چیزهای کمی در مورد بتن مدرن می‌شناختند، غیرازاین که می‌تواند سخت شود. ترکیبات شیمیایی بسیاری وجود دارد که می‌تواند بتن را به طرق مختلفی تغییر دهد؛ این بدان معنی است که می‌توان کاربردهای جدیدی برای انواع جدید بتن ایجاد کرد. یک پیشرفت دیگر در حوزه تولید بتن، محدود کردن زمان تولید و قالب‌ریزی بتن قالب بتن است.

رویکرد بلند مدت بر پایه کاهش نرخ مصرف بتن می‌ باشد که با توجه به توسعه روزافزون جهانی و لزوم استفاده از این محصول، این دیدگاه عملی نمی‌ باشد (لااقل در آینده نزدیک رخ نمی‌ دهد). رویکرد دیگر، استفاده از زیست‌ بوم‌ شناسی صنعتی است که به بیان ساده، بر استفاده از مصالح بازیافتی و جایگزین تاکید می‌ کند. لازم به ذکر است که بتن به عنوان ماده ای قابل بازیافت مجدداً قابل استفاده برای مصارف گوناگون است.

مقالات صنعت ساختمان

زمانی که سنگدانه با سیمان پرتلند خشک و آب مخلوط می‌شود، ترکیب حاصله دوغابی ایجاد می‌کند که به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد و یا آن را درون قالب ریخت. سیمان با آب و سایر اجزا واکنش شیمیایی داده و ماده‌ی سفتی ایجاد می‌کند که مواد را کنار هم مانند یک سنگ با دوام و پرکاربرد نگه می‌دارد. اغلب، افزودنی‌هایی (مانند پوزولان‌ها یا فوق روان کننده‌ها) به ترکیب اضافه می‌شوند تا خواص فیزیکی ترکیب را بهبود بخشند. در بیشتر موارد بتن ریزی با مواد تسلیح کننده (مانند میلگرد) صورت می‌گیرد تا مقاومت کششی نیز داشته باشد. بتن‌های معمولی از ترکیب آب، سیمان و سنگدانه با نسبت‌های مشخص ساخته می‌شود.

فلومتر توربینی یا کنتور توربینی چیست و چگونه کار می کند. راهنمای انتخاب کنتورهای توربینی

از مصالح متخلخل سبک با وزن مخصوص ظاهری کم بجای سنگدانه معمولی که تقریبا دارای چگالی ۶/۲ می‌باشد استفاده می‌کنند. این مواد در هوای خیلی گرم که زمان گیرش معمولی‌ بتون کوتاه می‌شود و همچنین برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های ناشی از گیرش در بتن‌ریزی‌های متوالی مفید می‌باشند. از بتن بازیافتی با درجه بندی خوب و از نظر زیبایی می‌ توان به عنوان سنگ و مالچ محوطه سازی استفاده کرد.

۳-۳- بتن مسلح

ولی این رومیان بودند که از این ترکیب کشف شده، بیشترین استفاده را در ساخت‌ و سازهای خود داشتند. معبد پانتئون که ساخت آن توسط امپراطور هادریان در سال 125 پس از میلاد تکمیل گردید، بزرگترین گنبد بتنی غیرمسلحی است که تا بحال ساخته شده است. پس از سقوط امپراطوری روم باستان در سال 476 میلادی و حتی تا قرون وسطی، شیوه ساخت سیمان پوزولانی پنهان شده بود.

بااین حال، سیمان یک عامل پرهزینه است که افزایش نسبت آن در مخلوط، باعث افزایش قیمت کلی می شود. بتن ها از ترکیب خمیر سیمانی با سنگدانه های ریز و درشت تشکیل می شوند که بسته به نوع ساخت و ساز اندازه سنگدانه ها می تواند متفاوت باشد. ذراتی که روی الک ۴.۷۵ میلی متر بمانند، ماسه و ذراتی که از این الک رد شوند، شن نامیده می شوند. خمیر سیمانی نیز که همان ترکیب آب و سیمان است، باید با نسبت مناسبی با سنگدانه ها مخلوط شود تا سازه ما مقاومت مورد انتظار را داشته باشد. مثلا اگر نسبت خمیر به سنگدانه زیاد باشد، سازه ای با سطح صاف ولی فضای خالی زیاد خواهیم داشته که این امر موجب افزایش ترک های بتن و افزایش هزینه های ساخت خواهد شد. مقدار آب لازم برای تکمیل واکنش به صورت پارامتر نسبت آب به سیمان تعریف می‌شود.

هرساله بیش از ۴ میلیارد دلار سیمان هیدرولیک در ایالات متحده تولید می شود که در ساخت بتن به ارزش ۲۰ میلیارد دلار مورداستفاده قرار می گیرد. مواد غیرارگانیک دارای خاصیت پوزولانی یا خواص پنهانی هیدرولیکی، به صورت بسیار ریز به ترکیب اضافه می‌شوند تا خواص آن را بهبود بخشند و یا به عنوان جایگزین سیمان پرتلند عمل کنند. محصولاتی که ترکیبی از سنگ آهک، خاکستر بادی، سرباره‌ی آتشفشانی و مواد دیگر دارای خواص پوزولانی هستند، مورد استفاده و آزمایش قرار می‌گیرند. آزمایش اسلامپ بتن می‌تواند هم در آزمایشگاه و هم در محل پروژه به صورت درجا اجرا شود. در این آزمایش ابتدا باید مقداری از بتن تازه در سطل یا ظرفی مناسب ریخته شود.

با این وجود، سرعت افزایش مقاومت در مراحل اولیه گیرش را افزایش می‌دهند. ضد خوردگی‌های ساخته شده از کلسیم نیترات، زمان گیرش را در بازه‌های دمایی مختلف عمل آوری کاهش می‌دهند. البته در صورت ترکیب این افزودنی با کندگیر کننده، اثر آن در کاهش زمان گیرش خنثی می‌شود.