معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

معرفی پرطرفدارترین صنایع دستی ایران

همان‌طور که در مقالهطبقه‌بندی انواع صنایع‌دستی ایراناشاره کردیم، دسته‌بندی‌های متنوعی برای صنایع‌دستی وجود دارد که در شکل زیر دسته‌بندیمهم‌ترین صنایع‌دستی ایراننشان داده شده است و در ادامه هر یک از آن‌ها به طور کامل معرفی شده‌اند. چوب یکی از دیگر موادی است که در ایران انواع مختلف صنایع دستی از آن تولید می شود که ذکر آن آمده است. این محصول و مشتقات آن بخش مهمی را در صادرات صنایع دستی داشته اند. کشورهایی نظیر قطر، آفریقای جنوبی، عراق، آذربایجان، افغانستان، امارت متحده عربی، جیبوتی، ترکمنستان، ترکیه، مالزی، ‌ لیبی، اردن و قزاقستان بازارهای اصلی برای این محصولات می باشند.

از محصولات نمدی مختلف می توان به تولید انواع فرش، زیرانداز، پتو و ابزارهای مصرفی دیگر اشاره کرد. نمدی که در ساخت محصولات مزبور استفاده می گردد، در واقع همان پشم گوسفند است که در اثر رنگ آمیزی و کوبیدن حاصل می گردد. یکی دیگر از صنایع دستی خانگی که به سرمایه اولیه کمی نیاز دارد تولید بالش تزیینی است.

  • هر یک از این آثار با نشانه‌هایی برجسته از دوره‌های مختلف تاریخی، بخشی از هویت و فرهنگ مردمان زمان و عصر خود را نشان می‌دهد.
  • بافته‌های داری دسته‌ای از صنایع دستی هستند که روی دار بافته می‌شوند.
  • صنایع دستی ایرانی از دیرباز مورد توجه خود ایرانیان و دیگر میهمانان خارجی بوده است.
  • این هنرهای دستی اصفهان را می‌توانید از هر جای ایران خریداری کنید چون غیر از اصفهان در شهرهای دیگر نیز به‌فروش می‌رسند اما بیشتر آن‌ها در اصفهان تهیه می‌شوند.
  • مواد به کار رفته در بافت گیوه اجازه می دهد تا هوا از منافذ ریز آن به گردش درآید.
  • هدف از ایجاد بخش نظرات در چارسینو، اشتراک‌گذاری تجربه‌ی خرید و کاربری محصولاتی است که به فروش می‌رسد.

در زمان شاه عباس دوم که اصفهان پايتخت و مرکز هنر ايران شد، نگارگری هم در اين شهر تکامل يافت. معمولاً برای نگارگری از چوب، عاج، فيبر و استخوان استفاده می شود و هر کارگاه راساً اقدام به توليد می کند و معمولاً برای دور قاب عکس و جعبه از خاتم و مينا استفاده ایده برای دکور خانه می شود. ضمن آن که بايد گفت عده ای از هنرمندان اصفهانی نيز در زمينه طراحی فرش، تذهيب و تشعير هم فعاليت دارند. توسعه و پیشرفت در صنایع دستی باعث ایجاد یک روند مثبت در کشور خواهد بود.

صنایع دستی مشهد

ایران یکی از صادرکننده های اصلی مینا کاری و چوب های طراحی شده با با طراحی معرق است که، با هنر ظریف خود چشم هر بیننده را محو خود می کند. گره‌های فرش کاشان گره فارسی یا گره نامتقارن است اما در برخی موارد دیده شده که نمونه‌های غیراصل دارای گره‌های جفتی نیز هستند. اگر اهل سوغات و فرهنگ جنوبی هستید، بیایید سری بزنیم به قشم و جذاب ترین جاهای دیدنی قشم برای کسانی که به سفرهای خاص علاقه‌مندند. پیسک به برگ‌های اطراف درخت گفته می‌شود و مغ در واقع برگ‌های میانی درخت هستند که معمولاً تازه روییده و ظرافت بیشتری دارند. از محصولاتی که با برگ درخت خرما تهیه می‌شود می‌توان به پادری، سید، حصیر و طناب‌های ضخیم اشاره کرد.

این دوره جزو آخرین دوره‌هایی بود که همچنان آثار مفاهیم اسلامی و سنتی بر تکنیک‌های مدرن و غربی برتری داشت و زیورآلات نیز با توجه به آداب و رسوم آیینی ساخته می‌شد. شاید بتوان این دوره را پایانی برای تاریخچه استفاده از زیورآلات در ایران به شکل سنتی دانست. پس از دوره صفویه هنر غربی توانست نقش زیادی در طراحی اجسام مختلف از جمله زیورآلات بازی کند. نشانه‌ّهای زیادی از ساخت و استفاده زیورآلات در حکومت‌ها و دوره‌های مختلف در بین آثار تاریخی مشاهده می‌شود. زیورآلات سنتی ایران نقش و نگارهای زیبا و خاصی را در برداشته است و امروزه بسیاری از آن‌ها به عنوان شیء عتیقه در موزه‌های سراسر جهان نگهداری می‌شود. برای ساخت این زیورآلات از موادی مثل طلا، مس، نقره و سنگ‌های براق استفاده شده است.

در زمان ساسانیان مواد مختلفی به عرصه ساخت زیورآلات اضافه شدند و طلا به عنوان اصلی‌ترین بخش جواهرات و زیورآلات جلوه زیبایی به قطعات ساخته شده در این دوره داد. علاقه شدید پادشاهان به استفاده از زیورآلات طلا و تلفیق طلا با سنگ‌های قیمتی از دیگر دلایل رشد صنعت زیورآلات ایران باستان در دوره ساسانیان بوده است. بدون تردید فرش علاوه بر ابعاد اقتصادی آن مظهری از هنر ملی و میراث فرهنگی کشور ایران اسن و حفظ و حراست و بسط و گسترش آن یک وظیفه ملی برای تمامی جامعه ایرانی است. صنایع دستی ایران به‌عنوان هنر بومی و سنتی مردمان سرزمین ما، نقشی مؤثر در تقویت اوضاع اقتصادی مناطق مختلف کشور دارد. سفال‌گری، همان‌طور که می‌دانید هنر ساخت ظروف با گل است و قدمت این نوع صنایع دستی در ایران به بیش از ۱۰ هزار سال می‌رسد.

صنایع دستی محصولات دریایی جزیره کیش

شیریکی پیچ عموما به صورت زیر انداز مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرح‌های بسیار متنوعی بر روی آن کار شده است. شیریکی پیچ از نخ‌های پشمی و ابریشمی تهیه شده و بسیار ارزشمند هستند. میناکاری یکی از صنایع دستی با قدمت بسیار زیاد در شهر اصفهان است. هنرمندان طرح‌های بسیار ظریف را روی ظرف‌های طلایی نقره‌ای و مسی می کشند و سپس رنگ‌آمیزی می کنند. قدمت این هنر هم به دوران صفوی بر می گردد، در آن زمان کاخ ها، میز و صندلی ها، رحل قران ها خاتم کاری شده بودند.

هنر خاتم از صنایع دستی اصفهان است و کارگاه‌ها و هنرمندان بسیاری در این شهر مشغول به تولید صنایع دستی خاتم کاری با چوب هستند. این بسته از دیگر هدیه‌های متنوع و جزو هدایای لاکچری آراهنر می‌باشد که هنر‌های مختلفی را کنار یکدیگر گرد آورده است. از جمله آن‌ها می‌توان به صنایع دستی فیروزکوبی، پته دوزی، قلمکار و … اشاره کرد. علاوه بر این موارد یک عدد گلیم نیز برای زینت بخشی بیشتر در این بسته قرار گرفته است.

این هنر زیبا و فاخر برای خلق آثار خاص به صبر و حوصله و دقت زیاد نیاز دارد. اوج شکوفایی هنر خاتم کاری در دوران صفویه بود و ادامه آن در دوران قاجار تکمیل شد. خاتم کاری در واقع ترکیبی از چند ضلعی های منظم با تعداد اضلاع متفاوت است که با مواد اولیه مانند چوب، انواع استخوان و مفتول های برنجی ساخته می شود. بیشترین ظروف خاتم کاری قاب قرآن، قاب عکس، جلد آلبوم، شکلات خوری و ظروف پذیرایی می باشند. صنایع دستی ایران سهم قابل‌توجهی از صادرات کالاهای کشور ما دارند. فرش ایرانی یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی در تمام جهان به شمار می‌رود که قیمت بالایی نیز دارد.