پی ال سی PLC چیست ؟

پی ال سی PLC چیست ؟

عمده سیستم‌های کنترلی که در صنعت استفاده می‌شد، به صورت رله و بانک‌هایی از رله بود. جایی که مجموعه‌ای از رله‌ها، وظیفه کنترل و خاموش/روشن کردن دستگاه‌های خروجی را به عهده داشتند. در برخی از این سیستم‌ها تعداد رله‌ها اینقدر زیاد می‌شد که یک محفظه شامل رله و بانک رله تشکیل می‌داد. در سیستم های صنعتی برای عیب یابی یک سیستم می بایست قطعات مختلف مورد بررسی قرار می گرفتند. این در حالی است که با کمک plc این کار به صورت هوشمند تشخیص داده می شود، و می توان عیب ایجاد شده را به صورت سریعتر رفع نمود. این نمادها توسط خطوط به هم متصل شده‌اند تا جریان را از طریق اتصالات و سیم‌پیچ‌ها نشان دهند.

  • برای اولین بار از PLC در صنعت اتومبیل سازی استفاده شد و این دستگاه جایگزین رله ها و تایمرها شد.
  • کاربران برای تعامل با PLC به HMI (رابط ماشین انسان) نیاز دارند.
  • ترتیبات ورودی/خروجی ممکن است در یک PLC ساده تعبیه شده باشد، یا PLC ممکن است دارای ماژول های ورودی/خروجی خارجی باشد که به فیلدباس یا شبکه کامپیوتری متصل شده است که به PLC متصل می شود.
  • این تکنولوژی پرکاربرد امروزی در سال ۱۹۶۷ برای اولین بار توسط آمریکایی ها ابدا و وارد عرصه ی تکنولوژی شد.

در آن مقطع، شرکت جنرال موتورز مشخصاتی را برای یک کنترل کننده ماشین استاندارد تعریف کرد و سپس کالای تولید شده را قیمت گذاری و در بین فروشندگان توزیع کرد. در مقایسه با تابلوهای قدیمی در سیستم های مبتنی بر PLC نیاز به قطعات کمکی از قبیل رله، کانتر، تایمر، مبدل های A/D و D/A و … ورودی و خروجی های تجهیزات فیلد، نظیر سنسورها و سوئیچ ها را دریافت و ارسال می کند. صرف نظر از پیچیدگی سیستم موجود، افرادی که در این مرکز کار می‌کنند آشنایی و همچنین دانش سیستم را دارا می‌باشند. حرکت به سمت راه‌حل‌های متفاوت علاوه بر هزینه، نیاز به سرمایه‌گذاری در آموزش نیز دارد. به شما گفته شده است که کاری کنید تا وقتی کلید در حال وصل قرار گرفت، پس از 30 ثانیه لامپ روشن شود.

© هرگونه کپی‌برداری مستلزم کسب اجازۀ کتبی بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

عملکرد ماژول خروجی پی ال سی نیز مشابه ماژول ورودی است که به صورت عکس آن عمل می‌کند. در ابتدا بخش مدار منطقی را داریم و سپس بخش مربوط به تبدیل سطح ولتاژ به دنبال آن می‌آید. می‌توان گفت مهمترین نقطه قوت پی ال سی در مقابل سیستم‌های کنترل قدیمی در این است که شما می‌توانید پس از اینکه طرح مدنظر خود را برنامه‌ریزی کردید، برگردید و مجدداً برنامه و طرح خود را تغییر دهید.

قیمت پی ال سی PLC

شرکت نیک صنعت به عنوان نمایندگی رسمی محصولات اینوت در ایران فعالیت می کند. قیمت مناسب و کیفیت خوب درایوهای اینوت باعث شده در بازار ایران به یکی از محبوب ترین درایوها تبدیل شود. در نتیجه سیگنال‌های ساده را به/از یک PLC ارسال/دریافت می‌کنند. یک به معنای روشن بودن دستگاه و صفر به معنای خاموش بودن دستگاه است.

انواع PLCها[ویرایش]

در واقع خروجی پی ال سی را می توانیم محل صدور فرمان های پی ال سی به پروسه تحت کنترل بنامیم که در پی ال سی های مختلف تعداد آن متفاوت می باشد. شرکت هایی که پی ال سی های کامپکت را تولید می کنند آن ها را در انواع مختلفی می سازند که برخی دارای قابلیت های بیشتر و نرم افزارهای قوی تر و برخی دارای امکانات کمتر هستند. تعداد ورودی ها و خروجی های این پی ال سی ها از پی ال سی های مینی بیشتر است و برای پروژه های متوسط plc 1200 زیمنس استفاده می شود. مثلاً در شرکت امرون با نام زِن و در مدل زیمنس به PLC LOGO معروف هستند. اغلب مینی پی ال سی ها یک صفحه گوچک با تعدادی دکمه دارند که با استفاده از همین صفحه و بدون استفاده از کامپیوتر می توان آن ها را برنامه نویسی کرد.